Monday 18 March 2013

Permainan Aku dan Dia


Aktiviti 1

Permainan Pensil  Dan Pemadam
Objektif : Melatih pelajar berfikir secara rasional
Bahan : Pensil & pemadam.

Langkah :
  1. Guru meletakkan di tangan kirinya pensil & di tangan kanannya pemadam.
  2.  Guru memberi arahan, dengan menunjukkan di tangan kirinya ada pensil & di tangan kanan ada pemadam. Jika guru angkat pensil, maka berserulah pensil!", jika guru angkat pemadam, maka murid katakan "Pemadam!"
  3.  Guru berganti-ganti mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat.
  4.  Beberapa saat kemudian guru memberi arahan berbeza, jika guru angkat pensil, maka sebutlah "Pemadam!", jika guru angkat pemadam, maka katakanlah "pensil!".
  5.  Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja pada awalnya murid-murid akan keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, guru menghentikan permainan.


Guru menerangkan :

Mulanya yang benar itu benar, yang salah itu salah. Semua orang jelas membezakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan perbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya. 
Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi kerana terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun akan terbiasa dengan hal itu. Dan anda mulai dapat mengikutinya. Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, sex sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain. 
Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan.


p/s:  Setiap aktiviti mestilah diakhiri dengan pengajaran dan nilai-nilai murni agar murid dapat menghayati dan mengamalkan dalam kehidupan mereka.

No comments:

Post a Comment