Thursday 14 March 2013

Dermasiswa Untuk Anak-Anak Pahang



Sukacitanya dimaklumkan, Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang menyediakan bantuan dermasiswa pelajaran pusat pengajian tinggi atau pondok kepada anak-anak negeri Pahang yang sedang mengikuti pengajian di Institusi Pengajian Tinggi atau Institusi Pondok yang diiktiraf oleh kerajaan.

Anjuran : Majlis Ugama Islam & Adat Resam Melayu Pahang
Terbuka kepada semua pelajar-pelajar yang bermaustautin di Pahang yang mengikuti pengajian di IPT Awam/Swasta dan Pondok.

Syarat-syarat kelayakan memohon adalah seperti berikut:

a) Pemohon hendaklah warganegara MALAYSIA dan beragama ISLAM.
b) Pemohon yang dilahirkan dalam negeri Pahang dan menetap di Pahang ; atau pemohon yang telah bermastautin lebih7 tahun dan berhasrat untuk menetap di Negeri Pahang; (Pemohon Kategori ini hendaklah mengemukakan surat pengesahan bermastautin dari Ketua Kampung dan Penghulu setempat)
c) Pemohon yang sedang mengikuti pengajian peringkat Ijazah sepenuh masa atau Diploma sepenuh masa atauPondoksahaja,
d) Lulus peperiksaan Semester/ Tahun yang terkini.


Dah yang paling penting tarikh tutup permohonan pada
31 MEI 2013


Mula-mula, pemohon perlulah mendaftar bagi memohon dermasiswa ini. Permohonan ini adalah secara atas talian(Online). 
Isikan nama penuh, no kad pengenalan, kata laluan(sebanyak 8 aksara), emel dan juga nama ibu pemohon.Setelah selesai daftar, pemohon perlu log masuk(log in) ke dalam websitetersebut. Isikan segala maklumat yang diperlukan. Maklumat yang diisikan perlulah betul, jika terdapat sebarang kesalahan permohonan anda akan ditolak.
Setelah mengisi kesemua maklumat yang diminta dengan lengkap, pemohon perlulah mencetak borang pengesahan permohonan tersebut pada kertas bersaiz A4. Pemohon juga perlu menyertakan sekali gambar berukuran paspot, perakuan belajar oleh Penolong Pendaftar (Akademik) Pusat Pengajian, pengesahan pinjama/tajaan oleh Penolong Pendaftar (HEP) Pusat Pengajian, salinan kad pengenalan, salinan sijil kelahiran, salinan keputusan peperiksaan terkini dan maklumat akaun bank pemohon(nama bank & no akaun).

Permohonan adalah secara atas talian yang boleh didapati di laman webhttp://esistem.muip.gov.my/Dermasiswa/edermasiswa.htm. Sebarang pertanyaan:

Unit Zakat & Baitulmal (Pendidikan)
Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang
26600 Pekan, Pahang Darul Makmur.
Hakcipta Terpelihara 2008
Tel : +609 4221311 Fax : +609 4221885
e-mail: dermasiswa@muip.gov.my

Maklumat Lanjut boleh layari : www.muip.gov.my



1 comment:

  1. Assalamualaikom..maaf bertanya, bilakah keputusan untuk permohonan dermasiswa atas talian tahun 2016 akan dikeluarkan.?

    ReplyDelete